کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....
کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....

معرفی کتابخانه دیجیتال نور


کتابخانه دیجیتال روی خط نور به منظور دسترسی سریع و آسان محققان علوم اسلامی به کتاب ها و منابع دست اول هر یک از رشته های علوم اسلامی، راه اندازی شده است. این پایگاه بر آن است تا کلیه متون و منابع مذکور را همراه با امکانات و قابلیت های-پژوهشی پیشرفته، از طریق اینترنت منتشر کند. البته در فازهای بعدی حجم عظیمی از سایر منابع و کتاب ها نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.

آدرس پایگاه :www.noorlib.ir



پایگاه کتابخانه دیجیتال نور

www.noorlib.ir

 

کتب علوم اسلامی

این پایگاه به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در شهرمقدس قم طراحی شده است. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نهادی پژوهشی است که برای سهل نمودن دسترسی به منابع و متون علوم اسلامی و فرهنگ دینی و مقدمات مربوط به آن، با استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه و تعمیم آن در حوزه های علمیه و مجامع فرهنگی داخلی و بین المللی تشکیل گردیده است. تولید برنامه های نرم افزاری در زمینه های مختلف علوم اسلامی و فرهنگ دینی و تبدیل منابع اصیل و ارزشمند موضوعات مختلف علوم اسلامی به نسخه های الکترونیکی، از مهم ترین وظایف این مرکز است.

 

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تاکنون بخش عظیمی از کتاب‌ها و منابع اصلی علوم اسلامی با موضوعاتی مختلف را به نسخه‌های دیجیتالی تبدیل نموده و در قالب نرم افزارهای مختلفی عرضه کرده است. تعداد این کتاب‌ها بر‌ اساس آخرین آمار، نزدیک به هشت هزار جلد است. پس از آن که شرایط عرضه همین متون در اینترنت نیز فراهم گردید، این مرکز بر آن شد تا کلیه منابع مذکور را با همان قابلیت های پژوهشی و تخصصی که در نرم افزارها وجود داشت در اینترنت عرضه نماید. به همین منظور در سال 1385 اقدام به راه اندازی پایگاه کتابخانه دیجیتال روی خط نور نمود.

 

کتابخانه دیجیتال روی خط نور به منظور دسترسی سریع و آسان محققان علوم اسلامی به کتاب ها و منابع دست اول هر یک از رشته های علوم اسلامی، راه اندازی شده است. این پایگاه بر آن است تا کلیه متون و منابع مذکور را همراه با امکانات و قابلیت های-پژوهشی پیشرفته، از طریق اینترنت منتشر کند. البته در فازهای بعدی حجم عظیمی از سایر منابع و کتاب ها نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.

 

در طراحی این پایگاه از قابلیت‌های مفید و منحصر به فرد موجود در نرم‌افزارها، و نیز قابلیت‌های مفید موجود در شبکه که حتی در نرم‌افزارها قابل دست‌یابی نبوده است مانند: به اشتراک گذاشتن نتیجۀ پژوهش‌ها، استفاده شده است. طراحی بر اساس سیستم‌های مدیریت محتوا که افزودن، حذف و اصلاح مطالب را آسان می‌سازد و ایجاد قابلیت وب سرویس جهت تعامل پایگاه با دیگر پایگاه‌ها و حتی نرم‌افزارها، این کتابخانه را به الگویی منحصر به فرد، در میان کتابخانه‌های دیجیتال موجود در شبکه، تبدیل نموده است.

 

 

معرفی بخش های اصلی

1. نمایش

در بخش نمایش قابلیت های متنوعی در اختیار کاربر قرار می گیرد. ارائه فهرست الفبایی کتاب ها به تفکیک کتابخانه و موضوع، ارائه شناسنامه کامل یک کتاب، ارائه فهرست مطالب کتاب به صورت درختواره، امکان جستجو در صفحات کتاب جاری، امکان انتخاب کتاب-های شرح مرتبط با کتاب جاری و امکان ارتباط بین کتاب های شرح و متن از مهم ترین امکانات پژوهشی است که کاربر را در استفاده بهتر از متون و محتوای کتابها یاری می نماید.

 

2. جستجو

جستجو و همه امکانات آن در راستای پژوهش کارآمد و مفید کاربر طراحی شده اند. کاربر با استفاده از جستجو و امکانات آن می تواند دامنه جستجوی خود را در عناوین و یا فهرست کتاب ها محدود نماید.
همچنین دراین قسمت امکان جستجو در متن یا فهرست کتاب خاص، پدیدآورندگان و تعیین دامنه های زمانی و زبانی برای کاربر مهیا شده است.

 

3. قرآن

قرآن کریم به لحاظ اهمیت در قسمتی خاص ارائه شده است که ارتباط آن با ترجمه، تفسیر و لغت نامه های مختلف نیز فراهم آمده است.

 

4. پدید آورندگان

فهرست الفبایی پدید آورندگان و امکان جستجو در فهرست اسامی ایشان و همچنین ارتباط هریک از نویسندگان به آثار آنان، از جمله امکاناتی است که در این قسمت دیده می شود.

 

عضویت

استفاده از کتابخانه و امکانات پژوهشی آن منوط به عضویت در سایت است. برای این امر، کاربر باید در قسمت مشترکین اطلاعات خواسته شده را تکمیل و ارسال نماید. عضویت در این پایگاه در حال حاضر رایگان است.

 

 

برخی از قابلیت های مهم کتابخانه دیجیتالی نور

الف) قابلیت های جستجو

1. امکان جستجو در عنوان کتاب ها

2. امکان جستجو در فهرست کتاب ها

3. امکان جستجو در کتاب های یک کتابخانه خاص مانند کتابخانه تفسیر

4. امکان جستجو در محتوای خاص

5. امکان جستجو در یک کتاب خاص

 

ب) قابلیت های پژوهشی

1. امکان تعریف نمایه و اختصاص آن به صفحات کتاب

2. امکان ثبت نشانه گذاری (Book mark) درصفحات مورد نظر کاربر

3. امکان رنگی کردن بخش هایی از متون

4. تعریف پروژه های پژوهشی و مدیریت آن

5. مدیریت عملیات پژوهشی در پروژه

6. حاشیه نویسی

 

ج) قابلیت های بخش نمایش

1. ارائه فهرست الفبایی کتاب به تفکیک کتابخانه و موضوع

2. ارائه فهرست الفبایی پدید آورندگان

3. ارائه شناسنامه کامل یک کتاب (در صورت وجود)

4. ارائه فهرست مطالب کتاب به صورت درختواره

5. امکان جستجو در صفحات کتاب جاری

6. ارائه فهرست فرمت های بکاررفته در متن کتاب ها و دیدن آدرس فرمت ها مثل فرمت آیات، احادیث و اشعار

7. ارائه فهرست کتاب های مرتبط با کتاب جاری

8. امکان انتخاب کتاب های شرح مرتبط با کتاب جاری

9. امکان لینک بین کتاب های شرح و متن

د) امکان تعریف صفحه شخصی و ایجاد امکانات شخصی در آن

 

موضوعات کتاب ها

موضوعات کتاب های این کتابخانه دیجیتالی، در حال حاضر همه موضوعات علوم اسلامی است که در آینده نزدیک به دامنه علوم انسانی نیز گسترش می یابد.

موضوعات کتاب ها در حال حاضر عبارتند از:

- قرآن و تفسیر

- حدیث

- دعا و مناجات

- نهج البلاغه

- فلسفه

- تاریخ و سیره

- رجال و درایه

- فقه و اصول

- و ادبیات.

نظرات 2 + ارسال نظر

سلام
دوستان گرامی ارجمند
وبلاگ
دوستداران هواداران جوان دکترقالیباف خراسان
www.drmbghalibaf.blogfa.comدوستداران هواداران جوان دکترقالیباف خراسان
راه اندازی شد لطفا لینک نمایین و ما را خبر کنین تا شما را لینک نماییم.
هودار
هواداران جوان دکترقالیباف خراسان

[ بدون نام ] دوشنبه 9 بهمن 1391 ساعت 09:48

باسلام. ممنون از معرفی کتابخانه دیجیتال نور. خیلی استفاده کردم، مدتی بود که دنبال سایتی میگشتم که امکان جستجو در تفاسیر قرانی داشته باشد که از طریق وبلاگ شما با این کتابخانه مجازی آشنا شدم. با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد