X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

اللهم صل علی محمد و آل محمد

خدایا حکمت قدمهایی را که برایم بر میداری آشکار کن تا درهایی را که به سویم میگشایی ندانسته نبندم و درهاییکه به رویم میبندی به اصرار نگشایم

تفاوت حکومت تیموکراسیو تئوکراسی

 

 

تفاوت حکومت تیموکراسیو تئوکراسی                            

    

 

 

 

Timmocratic. حکومت متفاخران  

این نوع حکومت،حکومت کسانی است که اهل تفاخرن دو از اسمش ماهیت آن کاملاًشناخته نمی شود (به قول زبان شناسان،کلمه نارسایی است)

در این حکومت کسانی که جنگجو هستند و شهامت و دلاوری بیشتری دارند،حکومت را به دست می گیرند.کسانی که زره ایشان هیچ وقت پشت نداشته است،هیچ وقت فرار نمی کنند،حاضرند در هر معرکه ای خود را وارد کنند و تهّور دارند،اینها کم کم حکومت را بدست می گیرند و آن کسانی راکه با حسب و نسب روی کار آمده انداز کار برکنار می کنند.در این حکومت،عنصر((همت واداره))غالب است،وهرکه شجاعتر است امکان رسیدن به قدرت برای او میسّرتر است،انسانهای ترسو،بزدل و محافظه کار نمی توانندخود نمایی کنند.به تعبیر خود وی،اگر می خواهید ببینید که در آیندة این نوع حکومت،چه کسی حاکم است نخست باید به میدان های جنگ نظر کنید.فرماندهان و لشکریان شجاع همدیگر را یافته و باتواطی با خودشان حکومت را به دست می گیرند،ولی این حکومت تنها برد زمان جنگ میخورد.به محض اینکه جنگ پایان می پذیرد و دوران صلح آغاز شود،کم کم این فرماندهان ضعف خود را نشان می دهند.به عبارت دیگر،فرماندهان این حکومت(حاکمان)کسانی هستندکه خوب می توانند مردم رااز دست دشمن نجات دهند ولی وقتی دوران صلح پیش آمد،دیگر اداره و تدبیر جامعه از این ها بر نمی آید.بعد از اینکه این حکومتها ساقط شدند،که البته لزوما قهرآمیز نیست،نوبت به حکومتهای دسته سوّم می رسد.

تئوکراسی theocracy
 
  به معنای حکومت الهی یا حکومت مذهبی است که در آن قدرت مطلق سیاسی، در دست مرجع عالی روحانی (خلیفه، پاپ) است و در آن اساس نظری حکومت، بر آن است که حکومت از جانب خداست و مرجع روحانی که فرمانروای سیاسی نیز هست و دستگاه اداری و قضایی او «فرمان­های خداوند» را که از راه وحی رسیده است، تفسیر و اجرا می­کند.
  از کامل­ترین گونه­های حکومت یزدان­سالاری، حکومت موسی (علیه السلام) و انبیای جانشین وی بر بنی­اسرائیل بود. حکومت خلفا در صدر اسلام نیز از این گونه بوده است.
  حکومت­های از نوع خلافت اموی و عباسی و عثمانی و هم­چنین حکومت پاپ­ها در اروپای قرون وسطی نیز مدعی این گونه حکومت­ها بوده­اند.
 
 
 
منبع:
آشوری، داریوش؛ دانشنامه سیاسی، تهران، مروارید، چاپ چهارم، 76، ص 329
 



تاریخ ارسال: سه‌شنبه 10 اردیبهشت 1392 ساعت 11:53 | نویسنده: mezginejad | چاپ مطلب
با ارائه نظر و " لایک " در انتشار این مطلب با ما سهیم شوید . (1)
جمعه 28 تیر 1392 23:23
گروهیار دین و اندیشه [ ]
امتیاز: 0 0
لینک نظر
وبلاگ نویس عزیز ، سلام .
طاعات و عبادات تان قبول درگاه حق .
با توجه به تغییر معیارهای ارزیابی فصلی وبلاگها از شما دوست عزیز
دعوت می شود جهت آگاهی بیشتر از این تغییرات به بخش " آیین نامه های "
سایت مرکز توسعه وبلاگ نویسی دینی خراسان جنوبی (http://www.mtw-dini.ir)
مراجعه نموده و در زیر شاخه " معیارهای ارزیابی فصلی اعضا " نمونه فرم های ارزیابی را
با توضیحات لازم مشاهده نمایید .
در ضمن لازم به ذکر است که گروهیارها در این مدت ارزیابی جدیدی ویژه ماه مبارک
رمضان خواهند داشت که طبق آن، وبلاگ نویسی که در زمینه های قرآن (متناسب با عنوان
گروه خود به عنوان مثال دین و اندیشه در قرآن) ، کریم آل طاها (پیرامون امام حسن (ع))،
فرصت بندگی (درخصوص شبهای قدر) و شهسوار لافتی (پیرامون حضرت علی (ع)) تولید محتوا
نماید، علاوه بر امتیاز معمول از 20 امتیاز ویژه، نیز برخوردار خواهد شد.
با آرزوی توفیق روز افزون برای شما .
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد ایمیل مدیر وبلاگ : philosophn@gmail.com