کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....
کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....

منابع آزمون ارشد فلسفه اسلامی

5 ماده درسی برای ارشد فلسفه اسلامی وجود دارد: منطق، کلام، فلسفه، زبان عربی و زبان انگلیسی.

 

در هر آزمون ارشد، معمولاً 30 سوال به منطق، زبان عربی، زبان انگلیسی و فلسفه اختصاص داده می شود و 20 سوال به کلام. سوالات فلسفه و کلام یکجا تحت عنوان «فلسفه و کلام» ارائه می شوند، در حالی که هر یک از مواد دیگر بخش جداگانه ای را در برگه امتحان به خود اختصاص داده اند.

منابع معرفی شده برای ماده فلسفه، بدایة الحکمة و نهایة الحکمة و شرح منظومه است. دو کتاب اول نوشته علامه طباطبایی و کتاب سوم که به صورت شعر (به عربی) است، نوشته ملاهادی سبزواری است.

در آزمون از 30 سوال فلسفه عمدتاً تنها یک یا دو سوال از کتاب منظومهطرح می شود. و از آنجا که کتاب نهایة الحکمة نیز تقریباً 99 درصد مطالب کتاب بدایة الحکمة را در خود دارد (و نه برعکس) و نیز این که آراء ابداعی علامه در این کتاب مطرح شده است، لذا عاقلانه تر این است که این کتاب محور مطالعه برای آزمون قرار گیرد.

در منطق نیز وضع تاحدی به همین منوال است، یعنی اگرچه منابع المنطقنوشته مظفر و اساس الاقتباس نوشته خواجه طوسی و دو جلد منطقنوشته فرامرز قراملکی برای آزمون معرفی شده است. اما اولاً در هر سال تنها یک یا دو سوال از اساس الاقتباس داده می شود و ثانیاً کتاب المنطقمظفر تقریباً تمام آنچه در کتاب فرامرز قراملکی موجود است را در خود دارد (و نه برعکس). لذا در این ماده امتحانی نیز عاقلانه این است که کتابالمنطق مظفر محور کار قرار گیرد.

و اما برای کلام، دو جلد کتاب با عنوان کشف المراد قرار داده شده است، این کتاب که توسط شیروانی ترجمه شده است، شرحی است که علامه حلی بر بخشی از کتاب تجرید الاعتقاد خواجه طوسی نوشته است.

سوالات عربی نیز بر اساس کتاب مبادی العربیة 4 (این کتاب، 1، 2، 3 و 4 دارد که هر یک نسبت به شماره قبل از خود جامع ترند). طرح می شود.

سوالات زبان انگلیسی نیز بر اساس کتاب شیعه در اسلام علامه طباطبایی و دو جلد کتاب Humanitics طرح می شوند. سهم هر یک از این دو کتاب در هر آزمون متغیر است و چندان قابل پیش بینی نمی باشد.

نکته بسیار قابل اهمیت: فایل های صوتی تدریس بیشتر منابع فوق توسط اساتید برجسته حوزه موجود است. برای توضیحاتی در خصوص برخی فایل های مزبور به اینجا مراجعه نمایید.

نکته: پس از مطالعه منابع مزبور می توانید و بلکه توصیه می شود که از کتاب های تست موجود در این زمینه بهره بگیرید. این کتاب ها به شما کمک می کنند تا نکات مورد اهمیت هر منبع را بهتر بفهمید.

کامل ترین کتاب تست در رشته فلسفه و کلام اسلامی، کتاب تست انتشارات پردازش است که در آن تست های فلسفه، کلام و منطق از سال 1372 تا 1391 گردآوری شده است. این کتاب دو جلد دارد. مشخصات هر یک از این دو جلد را می توانید به ترتیب اینجا و اینجا ببینید.

و اما کار بهتر به نظر من این است که تست های این سال ها، با توجه به تقریباً تک منبعی بودن هر یک از مواد فلسفه، کلام و منطق، به صورت موضوعی و فصل به فصل جمع آوری شود تا دانشجو بلافاصله پس از اتمام هر فصل بتواند تست های مرتبط با آن را بخواند. این کار را من به اقتضای نیاز دانشجویان در حین تدریس درس فلسفه اسلامی در فلسفه و در خصوص تست های سال های 1372 تا 1393 انجام داده ام. برای مشخصات کتاب من اینجا را ببینید.

نکته: تأثیر تست های دروس فوق در آزمون ارشد یکسان نیست. لذا توصیه می نمایم برای پیش گیری از کمبود وقت، ابتدا تست های درس منطق و سپس کلام و پس از آن فلسفه را بزنید و سرانجام اگر وقتی باقی ماند، به تست های زبان عربی و انگلیسی بپردازید.


منبع : وبلاگ دکتر زراعت پیشه استاد فلسفه اسلامی دانشگاه بیرجند 


نظرات 2 + ارسال نظر
عباس یکشنبه 28 دی 1393 ساعت 02:38

سلام ممنون از زحمت های عالی شما میخواستم بدونم آیا شما استاد گرامی از میزان درصد رتبه لازم برای قبولی در دانشگاه های تهران خبری دارید؟
با تشکر

نه متاسفانه اطلاعی ندارم

حامد دوشنبه 30 مهر 1397 ساعت 09:21

با سلام خدمت شما و با تشکر از زحمات بی منت شما. لطفا یک منبع تست هم برای درس کلام و کتاب شرح تجرید قسمت الهیات معرفی نمایید . ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد