ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
منابع آزمون دکتری فلسفه گرایش منطق (منطق فلسفی) دانشگاه تربیت مدرس تهران گروه فلسفه آزمون 95
یک:
منطق فلسفی (منطق محمولات و منطق موجهات) (ضریب 3)
1. موحد، ضیاء، درآمدی به منطق جدید، انتشارات علمی و فرهنگی، 1368.
2. نبوی، لطفاله، مبانی منطق جدید، انتشارات سمت، 1377.
3. نبوی، لطفاله، مبانی منطق موجهات، دانشگاه تربیت مدرس، 1383.
4. موحد، ضیاء، منطق موجهات، انتشارات هرمس،
5. Copi, I. (1973) Symbolic logic, Macmillan Publishing Co.
6. Hughes, G. E. and Cresswell, M. J. (1996) A New Introduction to Modal Logic, Routledge.
دو:
فلسفهی منطق (ضریب 3)
1. هاک، سوزان، فلسفهی منطق، ترجمه سیدمحمدعلی حجتی، انتشارات کتاب طه، 1382.
سه:
فلسفهی تحلیلی (ضریب 2)
1. استرول، اورام، فلسفهی تحلیلی در قرن بیستم، نشر مرکز، 1383.
3. Soames, S. (2003) Philosophical Analysis in the Twentieth Century: Two Volumes, Princeton University Press.
4. Loux, M. (2006) Metaphysics, A Contemporary Introduction, 3rd Edition, Routledge.
5. Kim, J. and Sosa, E. (1999) Metaphysics, an Anthology, Blackwell. (Parts: I&II)
چهار:
منطق ریاضی (نظریهی مجموعهها، فرامنطق و منطق مرتبهی دوم) (ضریب 2)
1. اردشیر، محمد، منطق ریاضی، انتشارات هرمس، 1384.
2. Hrbacek, K. and Jech, T. (1999) Introduction to Set Theory, New York: Marcel Dekker, Inc.
3. Van Dalen, D. (2013) Logic and Structure, Fifth Edition, Springer.
4. Mendelson, E. (2010) Introduction to Mathematical Logic, Fifth Edition, CRC.
پنج:
زبان تخصصی (ضریب 1)
آزمون زبان تنها شامل نوشتار فلسفی (philosophical writing) است. بین 3 تا 5 عنوان فلسفی در اختیار داوطلب قرار میگیرد و داوطلب موظف است در باب یکی از این عناوین متنی فلسفی به طول بین 700 تا 1000 کلمه بنویسد. معیار ارزیابی درستی نگارش انگلیسی و ساختار فلسفی متن است.
دلالت تطابقی:کلاس که همه ی آنچه درون کلاس است را در بر میگیرد. یا ایران وطن من است.
دلالت تضمنی: فردا به ایران بازمیگردم منظور از لفظ ایران تمام سرزمین ایران نیست.. دلالت لفظ کتاب بر جلد کتاب.
دلالت التزامی: ایران همیشه سر بلند است منظور قطعه زمین با مرزهای مشخص نیست بلکه مردم ایراناست. یا خالق بر مخلوق.
باسلام واحترام
۱.لفظ دارای اجزاء باشد:لفظ پزشک دارای اجزانمی باشد روانشناس دارای اجزامی باشد
۲.معنی دارای اجزاباشد:لفظ علم به معنی دانش دارای اجزانمی باشد
۳.اجزای لفظ براجزای معنی دلالت دارد:اندیشه به معنای فکر
۴.دلالت قصدشده باشد:اکبراگرمقصودیک نفرباشدمفرداست
مرکب عطفی:حسن وحسین بیمارهستند
مرکب فصلی:دراین درس یاقبول میشوم یاقبول نمی شوم
مرکب شرطی:اگرخوب درس بخوانم موفق خواهم شد
مثال برای لفظ مفرد
دارای اجزاباشد:آب
معنانیزدارای اجزاباشد:آن کتاب (آن لفظ بی معنی است)
اجزای لفظ براجزای معنی دلالت کنند:سنگ
این دلالت قصدشده باشد:یدالله(به معنای اسم یک فرد)
جمله عطفی:راهنمایی شامل کمک ومشاوره است
جمله متصله:بیماری اگر جسمی نباشدانگاه روانی است
جمله منفصله:بیماری یاروانی است یاجسمی است
مثال برای جمله ی شرطی: اگرخوب درس بخوانی در کنکور قبول می شوی. مثال برای جمله ی فصلی: این عدد یازوج است یا فرد مثال برای جمله ی عطفی :من درجه فوق لیسانس یا دکترا دریافت می کنم.
مثال برای جمله ی عطفی: ۲زوج و ۵عدد اول مثال برای جمله ی شرطی :اگر خوب درس بخوانی در کنکور قبول می شوی. مثال برای جمله ی فصلی: من درجه ی فوق لیسانس یا دکترا دریافت می کنم.
مثال برای جمله ی عطفی: ۲زوج و ۵عدد اول
۱-AوBنسبت آن ها عام و خاص مطلق است اثبات کنید که notBوnotAنسبت آن ها تباین نیست. ۲-فرض کنیدnotAوnotBمتباین هستند ۳-بنابرقاعده بین نقیض AوBعموم و خصوص من وجه یا تباین است ۴-پس نسبت AوBعموم و خصوص من وجه یا تباین است ۵-۴در تناقض با مقدمه است پس نسبت میان AوBنمی تواند من وجه یا تباین باشد
۱-AوBنسبت آن ها عام و خاص مطلق است اثبات کنید که notAوnotBنسبت آن ها عموم و خصوص من وجه نیست.۲-فرض کنید not AوnotBعموم و خصوص من وجه است.۳-بنابر قاعده بین نقیض AوB عموم و خصوص من وجه است ۴-پس نسبت AوBعموم و خصوص من وجه است. ۵-۴در تناقض با مقدمه است پس نسبت میان AوB نمی تواند من وجه باشد.
باسلام و احترام
مثال برای تقسیم استقرایی:مثلا ادیان آسمانی را به سه دین یهودیت،مسیحیت و اسلام تقسیم میکنند
مثال برای تقسیم عقلی:مثلا تقسیم موادثلاث،زیرامحمول برای موضوع یا واجب است یا غیر واجب و محمول غیر واجب برای موضوع یا ممتنع است یا ممتنع نیست،اولی واجب ،دومی ممتنع و سومی ممکن است.
مثال برای تقسیم ثنایی: مثل اینکه میوه ها بعضی هاهسته دارند و بعضی ها هسته ندارند این تقسیم بین نفی و اثبات است.
مثال برای تقسیم عقلی: انسان برحسب جنسیت یا مرد هستند ویا زن که حالتی دیگر به غیر این حالتی نیست
تقسیم استقرایی:ادیان اسمانی ( سه دین یهود ،اسلام،مسیح) نماز (دورکعتی،سهرکعتی،چهار رکعتی) تقسیم اوقات(صبح ،ظهر،شب)
ثنایی:جوهر به عنوان جنس الاجناس حیوان(یا ناطق است یا غیر ناطق )
تقسیم عقلی :تقسیم مواد ثلاث و تقسیم خط به ( منحنی ،مستقیم،منکسر)
و تقسیم ذاتی ( نوع ، جنس ،فصل)
تقسیم:استقرایی:ادیان به سه دین اسلا،مسیح،یهودیت و تقسیم وعده های غذای صبحانه ،نهار،شام
تقسیم ثنایی: انسان یا زن است یا مرد و حیوان ناطق است یا غیر ناطق
تقسیم عقلی :تقسیم مواد ثلاث و تقسیم ذاتی به نوع ،جنس،فصل
تقسیم استقرایی: تقسیم ادیان اسمانی--->اسلام-یهودی-مسیحیت
تقسیم عقلی:موادثلاث--->محمول برای موضوع یا واجب است یا غیر واجب و محمول غیر واجب یا برای موضوع ممتنع است یا ممتنع نیست اولی واجب ، دومی ممتنع، سومی ممکن است
تقسیم ثنایی(دودویی): وقتی جوهر را به جنس الاجناس تقسیم کنیم
باسلام واحترام
تقسیم عقلی:تقسیم حالت موادبه سه نوع جامدمایع وگاز
تقسیم ثنایی:تقسیم دانشجویان به درس خوان وتنبل
تقسیم استقرایی : تقسیم اوقات به صبح ظهرشب
سلام
تقسیم عقلی:تقسیم رده های سنی ب طفولیت.کودکی .نوجوانی.جوانی .میانسالی .بزگسالی .پیری
تقسیم ثنایی:انسان یا زنده است یا مرده.زنده یا زن است یا مرد .زن یا مجرد است یا متاهل
تقسیم استقرایی:تقسیم کارمندان اداره براساس مدرک تحصیلی
سلام
تقسیم عقلی:تقسیم رده های سنی ب طفولیت.کودکی .نوجوانی.جوانی .میانسالی .بزگسالی .پیری
تقسیم ثنایی:میوه ها یاهسته دار یا بدون هسته
تقسیم استقرایی:تقسیم بچه های مهد براساس رنگ لباس
سوال اول یه جمله ی شرطی کی صادق است؟ یک جمله ی شرطی دارای دو قسمت است که به قسمت اول آن مقدم میگویند (اگرالف ب باشد)وبه قسمت دوم آن تالی می گویند(آن گاه ج د است). پس درصورتی یک جمله ی شرطی صادق است که این دوقسمت رادارا باشد.
چهارمثال درمورد شرطی منفصله:۱_هرانسانی یامذکر است یا مونث (موجبه کلیه)
۲_بعضی اجسام یاسفید هستندیاسیاه (موجبه جزئیه)۳_بعضی از گل ها قرمز یا زرد نیستن (سالبه جزئیه)۴_هیچ شخصی کور یا نابینا نیست.(سالبه کلیه)
چهار مثال شرطی متصله:۱_در لحظه تحویل سال اگر درشیراز باشم دراصفهان نخواهم بود ۲_ نتیجه ی اعمال اگردردنیا به مانرسد آن گاه درآخرت به ما خواهد رسید۳_اگرخدارا اطاعت کنید رستگارمیشوید ۴_اگر آب راحرارت بدهید تبخیرمیشه.
سوال اول اینکه یک جمله ی شرطی که صادق است؟ یک جمله ی شرطی دارای دو قسمت است که به قسمت اول آن مقدم میگویند و به قسمت دوم آن تالی می گویند پس یک جمله ی شرطی وقتی صادق است که این دوقسمت رادارا باشد.
سوال چهار مثال برای شرطی منفصله: هرعددی یازوج یافرد موجبه کلیه
بعضی انسان ها یاسفیداند یا سیاه (موجبه جزئیه)