تعیین چارچوب نظری تحقیق :
پیشینه و ادبیات نظری پژوهش
یکی از بخشهای مهم تحقیق، بخش مربوط به پیشینه و ادبیات تحقیق است؛ یعنی یکی از کارهای ضروری در هر پژوهشی، مطالعه منابع2 مربوط به موضوع تحقیق است؛ زیرا سرچشمه علوم را میتوان در پیشینه آنها کاوش کرد (دمپی یر، 2006، ص 1).
تعیین چارچوب نظری تحقیق :
پیشینه و ادبیات نظری پژوهش
«پژوهش چیزی نیست که شخص میسازد؛ بلکه چیزی است که شخص کشف میکند».
«طوسی»
مقدمه
یکی از بخشهای مهم تحقیق، بخش مربوط به پیشینه و ادبیات تحقیق است؛ یعنی یکی از کارهای ضروری در هر پژوهشی، مطالعه منابع2 مربوط به موضوع تحقیق است؛ زیرا سرچشمه علوم را میتوان در پیشینه آنها کاوش کرد (دمپی یر، 2006، ص 1).
جان دیوئی3 اعتقاد دارد مطالعه منابع، به محقق کمک میکند تا بینش عمیقی نسبت به جنبههای مختلف موضوع تحقیق پیدا کند. مطالعه منابع، باید هم از منابعی باشد که به طور مستقیم، در رابطه با موضوع تحقیق میباشند و هم از منابعی باشند که به صورت غیرمستقیم با آن موضوع، ارتباط دارند(دلاور، 1375، ص 182).
در این بخش این مسائل مطرح است:
الف) پیشینه تحقیق چیست؟
ب) اهمیت پیشینه تحقیق چیست؟
ج) اهداف پیشینهیابی تحقیق کدامند؟
د) منابع مهم پیشینه تحقیق کدامند؟
ه) روشهای پیشینه تحقیق چه میباشند؟
اهمیت پیشینه کاوی در تحقیق
یک پژوهشگر، قبل از انجام تحقیق و بعد از انتخاب موضوع و تدوین عنوان و قبل از نگارش طرح تحقیق، نیاز دارد که با مراجعه به مدارک و اسناد، پیرامون موضوع و مسئلهای که برای تحقیق انتخاب کرده است، آگاهی خود را گسترش دهد؛ تا بتواند در پرتو اطلاعات به دست آمده، مسئله تحقیق و متغیرهای خود را دوباره تعریف و معین کند و کرانههای آنها را مشخص سازد. این امر به او کمک میکند تا تحقیقات خود را در راستای مجموعه پژوهشهای هم خانواده قرار دهد و آن را با دستاوردهای تحقیقاتی دیگران هماهنگ کند.
هدف از گنجاندن بخش پیشینه تحقیق، عبارت است از:1. برقراری ارتباط منطقی4 میان اطلاعات پژوهشهای قبلی با مسئله تحقیق.
2. دستیابی به چارچوب نظری و یا تجربی5 برای مسئله تحقیق.
3. آشنایی با روشهای تحقیق مورد استفاده در پژوهشهای گذشته.
بهتر است که این بخش، با ارائه خلاصهای که در بر گیرنده نکات مهمّی8 است، پایان گیرد. بررسی پیشینه تحقیق، توانایی محقق را در انتخاب اطلاعات مهم و ارتباط آنها با یافتههای تحقیق، نشان میدهد و چارچوبی برای اجرای تحقیق، فراهم میآورد(بازرگان و دیگران، 1376، ص 322). باید توجه کرد که در ادبیات موضوع، آخرین دستاوردهای علمی، پیرامون مسئله، بررسی میشوند و در پیشینه تحقیق، تحقیقات مشابه، مورد بررسی قرار میگیرند.
با توجه به این که در تدوین نهایی پایان نامه، فصل دوم به مروری بر ادبیات و پیشینه موضوع اختصاص مییابد در طرحهای مقاله قبل، جایگاه آن را ملاحظه کنید.
پیشینه تحقیق که در بسیاری از موارد، تحت عنوان «ادبیات تحقیق» و «سابقه تحقیق» از آن یاد میشود، به تمام منابعی گفته میشود که با موضوع مورد بررسی و هدفهای آن، ارتباط دارند و محقق به آنها مراجعه میکند. ، تفکر انسان، پدیدهای تکاملی است و اندیشههای هر نسل، بر مبنای اندیشههای نسلهای قبلی، شکل میگیرند. از این رو، فکرهای پژوهشی محققان، حتی در مواردی خود توجه ندارند، از تفکرات علمی مطالعات قبلی به وجود میآیند و توجه به این مطالعات پیشینه، به پژوهش مورد نظر، جنبه تکمیلی بخشیده، آن را با کوششهای قبلی، پیوند میدهد.
درباره اهمیت پیشینه، همین اندازه کافی است که از روی تعداد پیشینههایی که محقق به آنها مراجعه میکند، میتوان به مطالعات زمینه و نیز تأمل او درباره موضوع مورد بررسی، پی برد. چه بسیار پژوهشهایی که اگر به حد کافی به بررسیهای پیشینه مراجعه میکردند، دیگر لزومی برای انجام آنها پیدا نمیشد. محققانی میتوانند پیشینههای مناسب برای تحقیق خود پیدا کنند که مسئله تحقیق را به خوبی مطالعه کرده باشند.
هدفهای مطالعه منابع مربوط به موضوع
1. تعیین دقیق متغیرهای اساسی
متغیرهای اساسی، متغیرهایی هستند که پژوهشگر علاقهمند است روابط میان آنها را در تحقیق، مورد بررسی قرار داده، تبیین کند. با مطالعه منابع، میتوان هم به متغیرهای اساسی در تحقیق پی برد و هم سایر متغیرهایی را که احتمال ارتباط آنها وجود دارد، شناسایی کرد.
2. تشخیص آن چه انجام شده و آن چه باید انجام شود
مطالعه منابع، به محقق کمک میکند تا دریابد تا کنون چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی باید دنبال شود یا آن که چه کارهایی ناتمام مانده که باید کامل شوند.
ضمن این که مطالعه منابع، میتواند به عنوان نقطه شروع کار محققان مطرح باشد و در واقع، کار محققان، توسعه کارهای گذشتگان است. همچنین محقق میتواند اولویت انتخاب موضوع را مشخص کند. یا حتی جنبههای مختلفی از یک موضوع را که لازم است مورد تحقیق قرار گیرد، روشن کند
4. مقایسه نتایج تحقیقات انجام شده با فرضیههای تحقیقمطالعه منابع، میتواند به عنوان یک منبع خوب برای ارزشیابی فرضیهها12 باشد.
همچنین از دیگر هدفهای پیشینهیابی در تحقیق، امور زیر میباشند:
الف) ارتباط دادن تحقیق با مطالعاتی که در همان زمینه توسط دیگران انجام یافته است؛ زیرا از این طریق، مطالعه پژوهشی از وضعیت انتزاعی بیرون آمده، نسبت به پژوهشهای موجود در همان زمینه، جنبه تکمیلی پیدا میکند و به عبارت دیگر، تحقیق با تلاشهای علمی دیگر، پیوند حاصل میکند.
ب) از طریق مراجعه به پیشینههای قبلی، میتوان به جنبههایی که پژوهشهای قبلی به آنها توجه نکردهاند، توجه داشت و جنبه نوآوری و تکاملی پژوهش را رعایت کرد.
ج) استفاده از روشهای موفق پژوهشهای قبلی و پرهیز از تکرار شکستهای گذشته.
د) پرهیز از دوباره کاری و تکرار تحقیقهای قبلی.
و) برخورداری از یافتههای پژوهشهای قبلی در همان زمینه (بیانی، 1378، ص 12).
منابع مربوط به پیشینه تحقیق
از منابع مربوط به پیشینه تحقیق، میتوان به امور زیر اشاره کرد:
1. اطلاعات موجود در بانکهای اطلاعاتی.
2. تألیفها، ترجمهها و مقالههای مربوط به موضوع مورد بررسی.
3. پایاننامههای مربوط به موضوع مورد بررسی.
4. نظریههای موجود در زمینه موضوع مطالعه.
5. سالنامههای مراکز تحقیقاتی و فرهنگی، مانند یونسکو.
6. تجربههای صاحبنظران.
7. سایتهای اینترنتی و استفاده از موتورهای جستجوگر(دلاور، 1383، ص 92).
روشهای پیشینهیابی
متداولترین روش در پیشینهیابی پژوهش، آن است که کلیدواژههای موضوع مورد بررسی را استخراج کرده، آنها را به بانکهای اطلاعاتی بدهیم؛ تا از مطالعاتی که پیش از آن درباره موضوع مورد نظر به عمل آمده و در شبکه موجود است، اطلاع حاصل کنیم. همچنین با مراجعه به فهرست منابع کتابهای مرتبط با موضوع مورد بررسی، میتوان از مطالعات متعدد قبلی در این موضوع آگاه شد.
پس از پیدا کردن منابع و استخراج مطالبی از آنها که با مطالعه مورد نظر ارتباط پیدا میکنند، به طور معمول، آنها را بر روی فیشهای مخصوص یادداشت میکنیم و در بالای همان فیش، مشخصات کتاب یا مقاله را مطابق اصول فهرست نویسی، درج میکنیم.
در استناد به منابع، میتوان جملات آن را به طور مستقیم و با نقل قول ذکر کرد. البته باید در نظر داشت که نقل قول عبارات، در داخل گیومه آورده میشود. در مراجعه به منابع، محقق وظیفه دارد که اعتبار داخلی و خارجی آنها را مورد نظر قرار دهد و از استناد به منابع غیرمعتبر و ضعیف و یا منابعی که به محقق، کمکی نمیکنند، خودداری کند.
منابع اطلاعاتی برای بررسی پیشینه تحقیق
منابع اطلاعاتی تحقیق، به دو دسته زیر تقسیم میشود: 1. منابع دست اول13. 2. منابع دست دوم14. منابع دست اول، مطالعات و نوشتههای اولیه یک نظریهپرداز، محقق یا شاهد زنده در یک واقعه است. منابع دست اول، حاوی تمام گزارشهای تحقیق یک نظریه یا بیانات یک ناظر است و به این دلیل مفصل و در بعضی موارد، خیلی فنی است. از جمله منابع دست اول، مطالعات تجربی منتشر شده در مجلهها یا در نظامهای بازیابی اطلاعات، تک نگاریهای اندیشمندانه، گزارشهای تحقیقی و برخی پایاننامههاست.
منابع دست دوم هم نهاده15 ادبیات نظری و تجربی قبلی است. از جمله این گونه منابع، کتابها، مقالههای منتشر شده در دایره المعارفها و مقالههایی است که وضع دانش موجود را درباره یک موضوع، از طریق خلاصه کردن تحقیقات اصلی، ارزیابی میکند. همچنین یک کتاب درسی که در زمینهای علمی به بسیاری از منابع دست اول - در یک چارچوب واحد - وحدت میبخشد همچنین یک منبع دست دوم است. منبع اطلاعاتی دست دوم، یک دید کلی درباره مطلب، فراهم میآورد. گر چه در بررسی پیشینه تأکید میشود که در حد امکان، از منابع دست اول استفاده شود، ولی منابع دست دوم هم میتوانند مفید واقع شوند. به طور مثال، منابع تحقیقات روانشناسی و علوم تربیتی را میتوان به سه دسته کلی زیر تقسیم کرد:
الف) منابع انتشار یافته در ایران.
ب) سایر منابع خارجی.
ج) سایتهای اینترنتی داخلی و خارجی.
فرآیند بررسی پیشینه تحقیق
به منظور بررسی تحقیقات قبلی و تدوین پیشینه تحقیق، باید منابع اطلاعاتی مرتبط با موضوع تحقیق، جایابی شده، مورد تحلیل قرار گیرند. برای این منظور، پژوهشگر باید مراحل زیر را که در شکل قبل نشان داده شده طی کند:
1. مشخص کردن واژگان کلیدی مرتبط با مسئله تحقیق؛ کلیدواژگان، همان توصیفگرهای مسئله تحقیق است. برای انتخاب این توصیفگرها، پژوهشگر میتواند مفاهیم تشکیل دهنده و مرتبط با موضوع تحقیق را مورد توجه قرار دهد.
2. جستوجوی منابع اطلاعاتی؛ مانند نمایهها، چکیدهنامهها و کتابهای مربوط به موضوع تحقیق و به عبارت دیگر درباره هر یک از کلیدواژهها، باید منابعی را که اطلاعات پژوهشی مربوط را به دست دهد، یافت. برای این امر، میتوان پایگاههای رایانهای دادهها را نیز مورد نظر قرار داد و اطلاعات پژوهشی بالقوه را بازیابی کرد.
3. یافتن عنوان مقالههای مرتبط با موضوع تحقیق.
4. جایابی نسخههایی از مقالههای مورد نظر.
5. گزینش مقاله مرتبط؛ در این مرحله، ابتدا هر یک از مقالهها یا گزارشهای جایابی شده، به طور مقدماتی مطالعه میشود؛ تا میزان رابطه آنها با موضوع تحقیق، مشخص شود. بر این اساس، مقالهها و یا گزارشهای نامربوط، کنار گذاشته میشوند.
6. طبقهبندی مقالهها؛ در این مرحله، مقالهها و یا گزارشهای مرتبط با مسئله تحقیق، مشخص شده، بر حسب روش، متغیرها، ابزار و امثال آن، دستهبندی میشوند.
7. تهیه چکیده؛ پس از مطالعه منابع، چکیدهای از آنها تهیه میشود (چگونگی تهیه چکیده از منابع اطلاعاتی، در صفحات بعد آمده است).
8. تهیه کتابشناسی؛ در این مرحله، با توجه به منابع مورد استفاده، فهرست کاملی از منابع مورد استفاده، با در نظر گرفتن ضوابط کتابشناسی مرسوم، تهیه میشود. باید توجه داشت که تا کنون در ایران ضوابط تدوین کتابشناسی به صورت «معیار ملی»، صورت نگرفته است. راهنماهای گوناگونی برای این امر در دسترس میباشند؛ مانند آیین نگارش (سمیعی، 1369) و آیین گزارشنویسی (حری، 1371) و علاوه بر اینها، راهنمای روانشناسان و پژوهشگران در علوم تربیتی و روانشناسی که توسط انجمن روانشناسان امریکا(APA)16 تدوین شده، نیز در تهیه کتابشناسی مورد استفاده قرار میگیرد.
9. نقد مقالهها و گزارشها؛ همزمان با تهیه کتابشناسی، منابع مورد استفاده، مقالهها و گزارشهای منتخب، مورد بررسی انتقادی قرار میگیرند. برای این منظور، در مورد هر مقاله، باید طرح تحقیق آن مورد نظر قرار گرفته، روش اجرای آن به طور انتقادی بررسی شده، یافتههای به دست آمده در رابطه با هدفهای تحقیق، مورد قضاوت قرار گیرد.
10. تدوین چارچوب نظری و یا تجربی تحقیق، در این مرحله، بر اساس اطلاعات به دست آمده از پژوهشهای قبلی و نظریههای موجود مرتبط با مسئله، چارچوب نظری یا تجربی تحقیق، فراهم میشود.
تنظیم گزارش پیشینه تحقیق
هر منبع، پس از مطالعه، چکیدهسازی و ردهبندی میشود. مرتبطترین و مناسبترین منبع، باید اول مطالعه شود. از این مطالعه، پژوهشگر میتواند فهم قابل قبولی از مسئله پیدا کند و نسبت به ردهبندی منابع، تصمیم بگیرد.
چکیدهسازی یک گزارش یا مقاله که معمولاً روی یک کارت یا برگه به ابعاد «8 * 12سانتی متر» نوشته میشود، دارای مراحل زیر است:
1. نخست چکیده یا خلاصه مقاله یا گزارش مطالعه میشود؛ تا لزوم مطالعه مقاله یا گزارش، به صورت کامل روشن شود.
2. اگر منبع به اندازه کافی با مسئله مربوط باشد، به نکات اصلی توجه بیشتری میشود و بخشهای مربوط، برای مطالعه دقیقتر و چکیدهسازی، انتخاب میشوند.
3. مشخصات کتابشناسی دقیقاً روی کارت، به سبکی که مورد نظر محقق است، ضبط میشود و اگر سبک خاصی مورد نظر نباشد، از سبک متداول روانشناسان امریکایی پیروی میشود.
بسیاری از مقالههای تحقیقی را که صفحات آنها کم است، میتوان با سرعت مطالعه کرد. گزارشهای تحقیقی، مانند
پایاننامهها و تکنگاریها، معمولاً طویلترند. به این گونه مرجعها باید نگاهی انداخت و بخشهای مرتبط با مسئله را به صورت دقیق مطالعه کرد.
از آن جا که نمیتوان اهمیت مرجعها را قبل از مطالعه تمام آنها در بررسی پیشینه تعیین کرد، یادداشت برداری، باید به اختصار صورت گیرد و اگر لازم است درباره منبعی بیشتر نوشته شود، از عبارات و علامات اختصاری استفاده میشود. گرچه نکات خیلی مهم را ممکن است قبلاً با ذکر صفحه نقل کرد، ولی تمام نکات اصلی (مسئله، روش تحقیق، یافتهها و نتایج ضمنی) باید یادداشت شوند. علاوه بر این، بررسی کننده، باید عکسالعمل انتقادی و ارزیابی خود را از مطالعه و رابطه آن را با مسئله تحقیق، در برگه، یادداشت کند. منابعی که نظریهای را مطرح میکنند، برنامهای را توصیف میکنند، یا عقاید و پیشنهادهایی را خلاصه میکنند، به نحو دیگری چکیدهسازی میشوند. در این گونه موارد، فقط احکام اصلی یک نظریه، جنبههای خاص یک برنامه یا موضع اصلی مقالههای توصیفی، یادداشت میشوند. نقل قول باید با تأمل صورت گیرد و بیشتر برای مقاصد تشریحی و نه استنادی، به کار رود.
بررسی پیشینه، یک توالی نقل قول نیست؛ بلکه تلفیق مطالب بررسی شده و تفسیر پژوهشگر از دانش موجود درباره مسئله است(بازرگان و دیگران، 1384، ص 66-62). در پایان، پژوهشگر از یک نظام ردهبندی مناسب، برای ایجاد بصیرت درباره مسئله و منطق تحقیق استفاده میکند.
این نظام ردهبندی، در هر بررسی پیشینه، متفاوت است و با اهمیت مسئله و نقد پژوهشگر از پیشینه، رابطه دارد. محقق در جریان جستوجوی پیشینه، با اطلاعات زیادی مواجه میشود که تمام آنها در بررسی پیشینه به کار نمیآید و فقط از تحقیقاتی که به تحقیق او مربوط است، استفاده میکند. بررسی پیشینه نشان میدهد که محقق بر موضوع تحقیق خود، اشراف دارد و از آخرین تحقیقات در رابطه با آن آگاه است. بررسی باید به روشنی نشان دهد که چگونه پیشینه منتخب، به هدفهای تحقیق مورد نظر مربوط میشود. بیان مسئله، باید قبل از بررسی پیشینه و سؤال یا فرضیه تحقیق، باید بعد از بررسی پیشینه، ارائه شود. بیان اهمیت تحقیق میتواند قبل یا بعد از بررسی پیشینه باشد. گزارش بررسی پیشینه، به بخشهای زیر تقسیم میشود: 1. مقدمه. 2. نقد17. 3. تحقیقات قبلی. 4. خلاصه.
در مقدمه، هدف یا وسعت بررسی بیان میشود. هدف ممکن است یک بررسی مقدماتی برای بیان یک مسئله یا ارائه یک طرح تحقیق یا یک بررسی کامل، به منظور تحلیل و نقد دانش مبتنی بر تحقیق مربوط به یک موضوع باشد. اساس بررسی، نقد پیشینه است. پژوهشگر باید بررسی را به طوری تنظیم کند که به طور منطقی، انتخاب و اهمیت مسئله را توجیه کند. خلاصه کردن مقالهای تحقیقی، یک بررسی آگاه کننده نیست. تحقیقات باید بر حسب سهمی که در افزایش دانش درباره موضوع دارند، مانند نقد طرحها و روشهای به کار رفته برای به دست آوردن آن دانش، ردهبندی، مقایسه و مقابله شوند.
خلاصه بررسی پیشینه تحقیق، دانش موجود را درباره موضوع مورد بررسی، بیان و کمبودهای آن را مشخص میکند. کمبود ممکن است به علت مشکلات مربوط به روش، فقدان تحقیقات درباره مسئله مورد نظر و یا عدم نتایج قاطع تحقیقات قبلی درباره مسئله باشد. این خلاصه، منطق هدفهای ویژه تحقیق، سؤال یا فرضیه را فراهم میآورد. بررسی پیشینه با کلیترین منابع اطلاعاتی - که کمترین رابطه را با مسئله دارند - شروع میشود و با بحث درباره مرتبطترین مرجع، خاتمه میپذیرد.
منابع و مآخذ
1: بازرگان، عباس، سرمد، زهره، حجازی، الهه (1384) روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه
2: بیانی، احمد (1378) روشهای تحقیق و سنجش در علوم تربیتی و روان شناسی، تهران: انتشارات رهیافت
3: حری، عباس (1371) آیین گزارش نویسی، تهران: دبیرخانه هیئت امنای کتابخانههای عمومیشور
4: خاکی، غلامرضا (1384) روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران: انتشارات بازتاب
5: دلاور، علی (1383) روشهای تحقیق پیشرفته، تهران: واحد علوم و تحقیقات
6: دمپی، یر (2007) تاریخ علم، ترجمه: عبدالحسین آذرنگ، تهران: انتشارات سمت
7: رمضان، خسرو (1378) روشهای تحقیق در علوم رفتاری و علوم اجتماعی، شیراز: انتشارات فاطمیه
8:سمیعی، احمد (گیلانی) (1369) آیین نگارش، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ سوم
9: طوسی، محمد علی (1382) سیاستگذاری در نظامهای آموزش، تهران: واحد علوم و تحقیقات
10: فراست، اس، ای (2006) درسهای اساسی فلاسفه بزرگ، ترجمه: منوچهر شادان، تهران: انتشارات بهجت
11. Wiersma, W. (1986) Research methods in Education: An Introduction (4th ed). Boston: Allyn and Bacon, Inc.
تعداد مراجعه 1319 بار
دکتر حسین خنیفر
hkhanifar@yahoo.co
وبلاگ جالبی دارید با افتخار لینک شدید
http://falsafehvamantege.blogfa.com/
آموزش فلسفه و منطق - ناصری
خیلی ممنون .
نظر لطف جنابعالی است .
سلام. ببخشید برای انجام روش تحقیق متغیرهارو بر اساس موضوع باید پیدا کنیم یا خیر؟ و یک سوال دیگه اینکه تعاریف مفهومی و عملیاتی رو بر چه اساسی باید تعریف کردو ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید. سپاس
لطفا کلیتی از موضوع تحقیق و روش تحقیق خود را بیان کنید تا بتوانم راهنمایی کنم.
خیلی عالی بود چون راجع به پیشینه میخواستم تحقیقی بنویسم کمک زیادی کرد
بسیار عالیییییییی بود ممنونم و سپاسگزار
سلام موضوع من حکم ربای قرضی در فقه اسلامی می باشد من نمی توانم طرحنامم را بنویسم لطفا مرا راهنمای کنید
توضیح مسئله را بنویسید برایم ارسال کنید بررسی می کنم
سلام
مطالبتون عالیه دستتون درد نکنه
ایشالا همیشه سلامت و موفق باشید
@};-
ممنون از لطف شما
با سلام.از مطالب ارزنده و کاملتون استفاده کردم.بسیار سپاسگزارم.