کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....
کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....

اسرار تکرار اذکار و اعمال

 

زبان که ذکر الهى را تکرار کرد، کم کم زبان قلب هم باز مى ‏شود و آن نیز متذکر مى ‏شود، چنانچه از تذکر قلب، زبان نیز متذکر مى ‏شود.

   

 و این فایده حاصل نشود در عبادات و این نتیجه گرفته نشود، مگر آنکه وقت عبادت و دعا و ذکْر ،قلب حاضر باشد که با غفلت و نسیان قلب، به هیچ وجه اعمال خیریه را در روح تأثیرى نیست


 از این جهت می‏بینیم که از عبادات پنجاه سال، یا بیشتر، در قلب ما به هیچ وجه اثرى پیدا نشده، بلکه به ملکات فاسده ما هر روز افزوده شده؛ و این صلاة که ناهى از فحشا و منکر است، و معراج مؤمن و مقرب متقى است، ما را به جایى نرسانده و مقام صفایى براى ما از آن حاصل نیامده.


  شیخ عارف کامل، شاه ‏آبادى- روحى فداه- مى ‏فرمود:


باید انسان در وقت ذکر، مثل کسى باشد که کلامْ دهن طفل مى ‏گذارد و تلقین او مى ‏کند، براى اینکه او را به زبان بیاورد، و همین طور انسان باید ذکر را تلقین قلب کند؛ و مادامى که انسان با زبان ذکر مى‏گوید و مشغول تعلیم قلب است، ظاهر به باطن مدد مى ‏کند؛ همین که زبان طفل قلب باز شد، از باطن به ظاهر مدد مى‏ شود. 


چنانچه در تلقین طفل نیز چنین است: مادامى که انسان کلام دهن او مى ‏گذارد او را مدد مى ‏کند؛ همین که او آن کلام را به زبان اجرا کرد، نشاطى در انسان تولید مى ‏شود که خستگى سابق را برطرف مى ‏کند. پس در اول، از معلم به او مدد مى ‏شود و در آخر، از او به معلم کمک و مدد مى ‏شود. انسان اگر مدتى مواظبت کند در نماز و اذکار و ادعیه به این ترتیب، البته نفس عادى مى ‏شود، و اعمال عبادى هم مثل اعمال عادیه مى ‏شود که در حضور قلب در آنها محتاج به رویّه نیست، بلکه مثل امور طبیعیه عادیه مى ‏شود.


برگرفته از کتاب سر الصلاة (معراج السالکین و صلاة العارفین)


امام خمینى رضوان اللَّه تعالى علیه‏


دانلود کتاب 



لینک های مرتبط : 



  • زندگی نامه آیت الله بهجت 
  • تسلیم به قضای الهی 
  • تنها مورد مشترک میان آدم‌ های مشهور دنیا 
  • یک نکته اخلاقی استاد چند ماه پس از این مقدمه به شهادت می رسند ! 

  • نظرات 0 + ارسال نظر
    برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد