..................................................................................................
1- بررسی تحقیق با انواع تحقیق از نظر هدف
2- تقسیم بندی تحقیق بر اساس رویکرد
3- تقسیم بندی تحقیق بر اساس روش
4- انواع تحقیق از نظر کنترل متغیر ها
تعیین روش تحقیق :
1- بررسی تحقیق با انواع تحقیق از نظر هدف
2- تقسیم بندی تحقیق بر اساس رویکرد
3- تقسیم بندی تحقیق بر اساس روش
4- انواع تحقیق از نظر کنترل متغیر ها
بررسی تحقیق با انواع تحقیق از نظر هدف :
تحقیق بنیادی Basic or Fundamental Research :
1- بنیادی 2- کاربردی 3- اقدام پژوهی ( علت یابی(
1- موارد و جنبه های کاربردی تحقیق در مسائل واقعی و استفاده عملی از نتایج تحقیق کمتر مورد توجه محقق است .
2- انگیزه محقق عمدتا اوضای کنجکاوی و کشف حصول و قواعد حاکم بر پدیده هاست
3- مجموعه این قواعد در هر رشته پایه های دانش بشر را به وجود می آورد که ممکن است به تدوین نظریه های علمی برای بیان پدیده ها منجر می شود .
مثال – آیا نسبت افراد چپ دست بین پسران بیشتر از دختران است / اکثر مسائل مطرح شده در حوزه فلسفه و ریاضیات
تحقیق کاربردی : Applied Research
1- در این تحقیق ( کاربردی ) محقق می خواهد به اصول و قواعدی برسد که در موقعیت های واقعی و عملی به کار بسته می
2- هدف اساسی این تحقیق بهبود روشهاست .
مثال : بیشتر تحیق های روانشناسی و تعلیم و تربیت از این نوع هستند
مثال : آیا نمایش فیلم به عنوان روشی برای آموزش در س تاریخ موثر تر از روشهای گفتاری است
اقدام پژوهی : Action Research(تحقیق عملی)
1- در دهه 1930 به بعد در زمینه های روانشناسی و تعلیم و تربیت اقدام پژوهی مورد توجه واقع شد .
2- هدف از این جنبش در تعلیم و تربیت در گیر کردن متخصص تحقیق و معلم کلاس با مطالعه و کاربرد آن درباره مسائل تعلیم و تربیت در یک موقعیت خاص کلاس است ( جان بست )
3- اقدام پژوهی – بر کاربرد فوری متمرکز است نه تدوین نظریه و یا کاربرد عمومی یافته های آن تاکید آن بر موقعیتهای محلی است
4- اقدام پژوهی در مورد مسائل واقعی زندگی به کار بسته می شود و از قضاوتهای ذهنی معلمان و تصمیم گیریهایی که بر عقاید عامیانه و یا تجارب محدود آنان استوار است به مراتب پیشرفته تر است .
تقسیم بندی تحقیق بر اساس رویکرد :
تحقیق تکوینی ، تحقیق توسعه ای
تحقیق تکوینى به تحقیقى اطلاق مى شود که در صدد یافتن علت تکوین و ایجاد یک پدیده یا موضوع تحقیق است .
تحقیق توسعه اى یا تکاملى , تحقیقى است که به دنبال فهم فرآیند و مسیرى است که یک موضوع یا پدیده ازآغاز تولد خود تا کنون طى کرده است . این نوع تحقیق بر آن است تا معلوم کند که , پدیده مورد نـظـر چـه مـسـیـرى را پـشـت سرگذاشته و چرا چنین مسیرى را طى کرده است.
تقسیم بندی تحقیق بر اساس روش : تحقیق اکتشافى/ تحقیق توصیفى/ تحقیق تبیینى
تحقیق اکتشافى:
1- هـدف اصـلـى در تـحـقـیـق اکـتـشافى , شناخت وضعیتى است که درباره آن آگـاهـى هـاى لازم وجـود ندارد
2- محقق به دنبال دستیابى به اطلاعاتى است که با کمک آن ها مى تواند موضوع تحقیق را به خـوبـى بـشـنـاسـد.
3- هر تحقیقى نیازمند انجام یک سرى مـطـالـعـات اکـتـشـافـى اسـت یـعـنـى تحقیق اکتشافى زمینه اى است براى انجام تحقیقات مهم تر و گسترده تر.
4- تحقیق اکتشافى را تحقیق برآوردى نیز نامیده اند, به نـظـر آن هـا در این نوع تحقیق , هیچ فرضیه اى پیشنهاد نمى شود و مورد آزمون قـرار نمى گیرد بلکه هدف آن تنها به دست دادن برآوردى از یک مساءله خاص است .
5- تحقیق اکتشافى را نمى توان تحقیق به معناى حقیقى آن دانست , بلکه در عـوض نوعى مطالعه است که باعث وسعت بخشیدن به دیدگاه ها و اندیشه هاى محقق مى شود.
6- وظیفه تحقیق اکتشافى نه رسیدگى کردن به فرضیه هاى تحقیق است و نه جمع آورى اطلاعات در مورد مساءله تحقیق , بلکه ایجاد زمینه مناسب بـراى درک بـهـتـر پـدیـده هاى مختلف یا مساءله خاصى است که محقق , فاقد اطـلاعـات کـافى درآن مورد است .
7- تحقیق اکتشافى ممکن است به صورت هاى مـختلفى انجام شود مانند: خواندن متون و نوشته هاى مختلف ,مصاحبه با افراد, مشورت با اساتید و صاحب نظران و...
تحقیق توصیفى:
1- هدف از آن ها توصیف کردن پـدیـده یـا پـدیـده هاى مورد بررسى است .
2- توصیف و معرفى پـدیده مورد نظر از طریق بر شمردن ویژگى ها, ابعاد و حدود آن پدیده صورت مـى پـذیرد.
3- هدف در تحقیق تـوصیفى , شناسایى وضع موجود است , نه قضاوت درباره آن یا بررسى نوع رواب ط موجود بین عوامل و متغیرهاى مختلف
4- تـوصـیـف عـیـنـى , واقـعى و منظم خصوصیات یک پدیده , یک موقعیت و یا یک موضوع .
تحقیق تبیینى:
1- ایـن نوع تحقیق که به آن تحقیق علمى نیز گفته مى شود, در صدد پیدا کردن روابـط عـلـت و معلولى بین متغیرهاى مختلف است .
2- تـعـریفى که از تحقیق ارائه شد در واقع تنها برازنده تحقیق تبیینى است
3- تنها دراین نوع از تحقیق است که مراحل کلى سه گانه سؤال , فرضیه و آزمون وجود دارد. بنابراین
4- پژوهشگر فلسفه باید کسب توانایى براى انجام یک تحقیق از نوع تبیینى آن باشد .
(منبع: درآمدی بر روش تحقیق در علوم سیاسی، نوشته اسماعیل جهانبین)
انواع تحقیق از نظر کنترل متغیر ها :
غیر آزمایشی علی مقایسه ای همبستگی آزمایشی
تحقیق غیر آزمایشی :
1- در این تحقیق روابط بین متغیر های دستکاری نشده مورد بررسی قرار می گیرد
2- محقق متغیر های مورد مطالعه را شخصا دستکاری نمی کند بلکه آنها را به گونه ای که در گذشته اتفاق افتاده اند بررسی می کند و تاثیر آنها را بر یکدیگر و یا در سایر متغیر ها مورد مشاهده قرار می دهد
3- یکی از دلایلی که متغیر ها در این تحقیق مورد دستکاری قرار نمی گیرند مربوط به جنبه اخلاقی و انسانی تحقیق است
مثال : اثر مصرف سیگار یا مواد مخدر بر رشد جنین در خانمهای باردار
مستقل وابسته
مثال 2- تاثیر جدایی از خانواده در رشد عاطفی کودکان
مستقل وابسته
علی مقایسه ای ( پس رویدادی)
1- پژوهشگر علت احتمالی متغیر وابسته را مورد بررسی قرار می دهد
2- متغیر مستقل و و ابسته در گذشته رخ داده اند
3- این نوع تحقیق غیر آزمایشی را تحقیق پس رویدادی می گویند .
مثال : عوامل خانوادگی موثر بر شکست تحصیلی دانش آموزان / علت بزهکاری در میان جوانان / عوامل اجتماعی موثر بر طلاق /عوامل روانی و اجتماعی موثر بر گرایش به خودکشی
تحقیق همبستگی :
1- این تحقیق رابطه بین دو یا چند متغیر را مورد مطالعه قرار می دهد
2- تحقیق همبستگی فقط در مورد رابطه بین متغیرهایی که در مورد یک گروه هستند به کار می رود .
3-
مزیت آن نسبت به علی مقایسه ای :
با استفاده از این روش پژوهشگر می تواند از رابطه بین چند متغیر همزامان را با یک متغیر مورد بررسی قرار دهد . زیرا در علوم رفتاری ، یک رفتار تابعی از چند متغیر است که بطور مشترک بر آن رفتار اثر می گذار د . و بررسی آنها از طریق این تحقیق آسانتر انجام می شود . 2- در علی مقایسه ای پژوهشگر می تواند تاثیر چند متغیر مستقل را بر یک متغیر وابسته مورد مطالعه قرار دهد . اما نمی تواند رابطه بین متغیر های مستقل را جداگانه بررسی کند در حالی که در تحقیق همبستگی این امکان وجود دارد .
مثال – سطح عزت نفس دانش آموزان تابعی از پیشرفت تحصیلی و درجه محبوبیت آنان در میان همکلاسا ن است .
سطح عزت نفس = متغیر وابسته
پیشرفت تحصیلی = مستقل
محبوبیت = مستقل
همکلاسان = وابسته
مثال – هوش ، انگیزه تحصیلی ، آموخته های قبلی دانش آموزان دبیرستانی بیش از 80٪ از موفقیت تحصیلی آنان را در دانشگاه تببین می کند .
هوش = مستقل
انگیزه تحصیلی = مستقل
آموخته های قبلی = مستقل
موفقیت تحصیلی = وابسته
تحقیق آزمایشی = ( آزمایشگاهی – میدانی)
آزمایشگاهی –
1- روش نظام دار و منطقی برای پاسخ سئوال پژوهشی است پژوهشگر محرک رفتار و یا شرایط محیطی را مورد دستکاری قرار می دهد . سپس چگونگی تاثیر آن را در تغییر وضعیت آزمودنی ها مشاهد ه می کند . این دستکاری ها باید دقیق و منظم باشد .
2- تحقیق ازمایشی ازمایشگاهی = در محیط جدا از موقعیت عادی انجام می شود و محیط تقریبا ساختگی است .
3- آزمایشهای آزمایشگاهی برای تحقیقات بنیادی و برای آزمودن نظریه علمی به کار می رود
تحقیق آزمایشی میدانی :
1- در موقعیت واقعی و یا نمونه های بزرگتر انجام می شود دقت کنترل در اینجا کمتر از آزمایشگاهی است
2- آرایش تصادفی می باشد متغیر ها بصورت عملیاتی تعریف می شوند و با ابزارهای دقیق مورد اندازه گیری قرار می گیرند این موقعیت با موقعیت واقعی تفاوتی ندارد
3- کنترل پژوهشگر به متغیرهای ناخواسته کمتر از آزمایشگاهی است .
4- تحقیقهای میدانی علاوه به آزمودن نظریه برای یافتن پاسخ علمی و پژوهشهای کاربردی نیز به کار می رود .
سلام مقال خوب بود. مرسی. اگر ممکن است در خصوص روشهایpanel study@salemon study اگر مطالبی دارید به ایمیل بنده ارسال فرمائید. با سپاس فراوان
اگه ممکنه مثالهایی زیادی راجع به متقیرهای خصیصه ای وسایر متغیرها تووبلگتون بزارید.