کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....
کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....

خدا در غزلیات حافظ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شنیده ام سخنی خوش که پیرکنعان گفت          

 فراق یار نه آن می کند که بتوان گفت

در آتش ار خیالِ رخش دست میدهد               ساقی بیا که نیست زدوزخ شکایتی

در دعای کمیل مولا علی (ع) داریم : فهبنی یا الهی و سیدی و مولای و ربی ،صبرت علی عذابک ،فکیف اصبر علی فراقک، خدایا ،گیرم بر عذاب تو صبور باشم ،پس چگونه در فراق تو صبوری پیشه کنم .در غزل فوق نیز حافظ به همین مطلب اشاره دارد.دوستان خدا حاضرند ابراهیم وار در آتش روند به شرط آنکه ،آتش نیز از جانب دوست باشد

 

 

شنیده ام سخنی خوش که پیرکنعان گفت          فراق یار نه آن می کند که بتوان گفت

حدیث­هول­قیامت­که­گفت ­واعظ شهر                کنایتی است که ازروزگار هجران گفت

آنان که در این دنیا  دائم با حق مأنوسند و ذکر و یاد خدا در دل دارند از هول و هراس روز قیامت وحشتی نخواهند داشت چرا که  وحشت و هراس زائیدۀ هجران است و مؤمنین و متقین در کنار پروردگارشان هستند .وحشت و هراس و اضطرابدر انتظار  کسانی است که خبر از دوست ندارند وگرنه دلهای مشتاقان دوست دم به دم با یاد دوست آرام میگیرد و به اطمینان میرسد.  

 

حریم­عشق­رادرگه­بسی بالاترازعقلست            کسی آن ­آستان ­بوسدکه جان در آستین دارد

ورود در حریم عشق،نیاز به فطرتی سالم و قلبی عاری از زنگارها دارد و نصیب هر کسی نخواهد شد.آری کسانی در حریم دوست وارد خواهند شد که جان  پاکی داشته باشند.  

 

دلا بسوز که سوز تو کارها بکند                 نیاز نیم شبی دفع صد بلا بکند 

زملک تا ملکوتش حجاب بردارند               هر آنکه خدمت جام جهان نما بکند

طیبیب عشق مسیحا دمست و مشفق لیک       چو درد در تو نبیند که را دوا کند

سوختن دل نشانۀ فطرتی سالم است . دعا و مناجات یکی از  اسرار و رموز شناخت میباشد و کسانی که عاشق مناجات با خدا هستند از راههای مخصوصی هدایت میشوند. آنانکه  اهل مناجات و تضرّع با خدا هستند حجابهای گوناگون  از قلب و فکر و چشمشان برداشته میشود و بیواسطه در حضور حاضر قرار میگیرند.آری طبیب عشق دم مسیحایی دارد ولی تا در کسی دردی مشاهده نکند ،چگونه او را شفا دهد؟

 

حافظ اگر قدم زنی در ره خاندان به صدق           بدرقۀ رهت شود همّت شحنۀ نجف

توسل جایگاهی والا در راه قرب حق دارد  و اگر انسان  در راه خاندان پیامبر که سفارش پیامبر در حدیث ثقلین میباشد ،قدم بزند ،بی گمان همّت آن بزرگواران بدرقۀ راه شده و به کمک انسان خواهند آمد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد