کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....
کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....

آیا پیامبر (ص) به مرگ طبیعی فوت کردند؟



آیا پیامبر (ص) به مرگ طبیعی فوت کردند یا کسی ایشان را به شهادت رساند؟

متاسفانه این روز ها بسیاری مسئله شهادت پیامبر (ص) ، را نادیده می گیرند و هنگام تسلیت از عباراتی اینچنینی استفاده می کنند : "رحلت پیامبر ..." ، "وفات پیامبر ..." و ... ؛ این است مظلومیت پیامبر (ص)، که حتی "شهادتشان" را عده ای انکار کنند.


بسیارى از علماى شیعه و سنى معتقدند که آن حضرت را مسموم کردند و همین سم در بدن آن حضرت اثر کرده و ایشان را به شهادت رسانده است.

نظر علمای شیعه :

از علماى شیعه، شیخ مفید رضوان الله تعالى علیه مى‌نویسد:

رسول خدا صلی الله علیه وآله در روز دوشنه 28 صفر در مدینه در حالى که مسموم شده بود، از دنیا رفت.

الشیخ المفید، محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم أبی عبد الله العکبری البغدادی (متوفای413 هـ)، المقنعة، ص456، تحقیق و نشر: مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین ـ قم، الطبعة: الثانیة، 1410 ه‍ ، به نقل از سایت ولیعصر (عج)

شیخ طوسى رضوان الله تعالى علیه در کتاب تهذیب الأحکام و نیز علامه حلى رضوان الله تعالى علیه در تحریر الأحکام به مسمویت و شهادت پیامبر (ص) اشاره می کنند.

الطوسی، الشیخ ابوجعفر، محمد بن الحسن بن علی بن الحسن (متوفای460هـ)، تهذیب‏الأحکام، ج6 ص2، تحقیق: السید حسن الموسوی الخرسان، ناشر: دار الکتب الإسلامیة ـ طهران، الطبعة الرابعة،‌1365 ش.، به نقل از سایت ولیعصر (عج)

الحلی الأسدی، جمال الدین أبو منصور الحسن بن یوسف بن المطهر (متوفای 726هـ)، تحریر الأحکام، ج2 ص118، تحقیق: الشیخ إبراهیم البهادری، ناشر: مؤسسة الإمام الصادق ( علیه السلام ) ـ قم، الطبعة: الأولى، 1420 ه‍، به نقل از سایت ولیعصر (عج)

به همین تعداد بسنده می کنیم ، چون همین مقدار کافی است و نظر اکثر علما نیز همین است.

*

نظر علمای اهل سنت :

حاکم نیشابورى عالم معروف اهل سنت در کتاب معتبر المستدرک على الصحیحین مى‌نویسد:

داود بن یزید گوید که از شعبى شنیدم که مى‌گفت: به خدا قسم رسول خدا و ابوبکر با سمّ کشته شدند و عمر و عثمان و على بن ابیطالب با شمشیر کشته شدند و حسن بن على با سم و حسین بن على با شمشیر کشته شد.

(ثنا داود بن یزید الأودی قال سمعت الشعبی یقول والله لقد سم رسول الله صلى الله علیه وسلم وسم أبو بکر الصدیق وقتل عمر بن الخطاب صبرا وقتل عثمان بن عفان صبرا وقتل علی بن أبی طالب صبرا وسم الحسن بن علی وقتل الحسین بن علی صبرا رضی الله عنهم فما نرجو بعدهم.)

الحاکم النیسابوری، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفای 405 هـ)، المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص61، ح4395، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت الطبعة: الأولى، 1411هـ - 1990م.، به نقل از سایت ولیعصر (عج)

و باز در روایت دیگر نقل مى‌کند:

سرى بن اسماعیل از شعبى نقل کرده است که او گفت: از این دنیاى پست چه توقعى دارید؛ در حالى که رسول خدا (ص) و ابوبکر مسموم شدند، عمر بن الخطاب، عثمان، و على (ع) کشته شدند، حسن (ع) مسموم شد و حسین (ع) ناگهانى کشته شد.

(ثنا السری بن إسماعیل عن الشعبی أنه قال ماذا یتوقع من هذه الدنیا الدنیة وقد سم رسول الله صلى الله علیه وسلم وسم أبو بکر الصدیق وقتل عمر بن الخطاب حتف أنفه وکذلک قتل عثمان وعلی وسم الحسن وقتل الحسین حتف أنفه.)

الحاکم النیسابوری، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفای 405 هـ)، المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص67، ح4412، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت الطبعة: الأولى، 1411هـ - 1990م.، به نقل از سایت ولیعصر (عج)

*

همچنین بسیارى از بزرگان اهل سنت همین مطلب را از عبد الله بن مسعود نقل کرده‌اند:

از عبدالله بن مسعود روایت شده است که مى‌‌گفت: اگر ۹ بار قسم بخورم که رسول خدا کشته شده است برایم محبوب‌تر است از این که یک بار قسم بخورم که او کشته نشده است؛ زیرا خداوند او را پیامبر و شهید قرار داده است.

(حدثنا عبد اللَّهِ حدثنی أبی ثنا عبد الرَّزَّاقِ ثنا سُفْیَانُ عَنِ الأَعْمَشِ عن عبد اللَّهِ بن مُرَّةَ عن أبی الأَحْوَصِ عن عبد اللَّهِ قال لأَنْ أَحْلِفَ تِسْعاً ان رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم قُتِلَ قَتْلاً أَحَبُّ الی من أَنْ أَحْلِفَ وَاحِدَةً انه لم یُقْتَلْ وَذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ جَعَلَهُ نَبِیًّا وَاتَّخَذَهُ شَهِیداً.)

الصنعانی، ابوبکر عبد الرزاق بن همام (متوفای211هـ)، المصنف، ج5، ص269، ح9571، تحقیق حبیب الرحمن الأعظمی، ناشر: المکتب الإسلامی - بیروت، الطبعة: الثانیة، 1403هـ؛، به نقل از سایت ولیعصر (عج)

الزهری، محمد بن سعد بن منیع ابوعبدالله البصری (متوفای230هـ)، الطبقات الکبرى، ج2، ص201، ناشر: دار صادر – بیروت؛، به نقل از سایت ولیعصر (عج)

الشیبانی، ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفای241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج1، ص408، ح3873؛ ج1، ص434، ح4139، ناشر: مؤسسة قرطبة – مصر؛، به نقل از سایت ولیعصر (عج)

ابن کثیر الدمشقی، ابوالفداء إسماعیل بن عمر القرشی (متوفای774هـ)، البدایة والنهایة، ج5، ص227، ناشر: مکتبة المعارف – بیروت؛، به نقل از سایت ولیعصر (عج)

ابن کثیر الدمشقی، ابوالفداء إسماعیل بن عمر القرشی (متوفای774هـ)، السیرة النبویة، ج4، ص449، طبق برنامه الجامع الکبیر؛، به نقل از سایت ولیعصر (عج)

السیوطی، جلال الدین عبد الرحمن بن أبی بکر (متوفای911هـ)، الحاوی للفتاوی فی الفقه وعلوم التفسیر والحدیث والاصول والنحو والاعراب وسائر الفنون، ج2، ص141، تحقیق: عبد اللطیف حسن عبد الرحمن، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1421هـ - 2000م.، به نقل از سایت ولیعصر (عج)

*

هیثمى بعد از نقل این روایت مى‌گوید:

احمد آن را نقل کرده و راویان آن، راویان صحیح بخارى هستند.

(رواه أحمد ورجاله رجال الصحیح.)

الهیثمی، ابوالحسن علی بن أبی بکر (متوفای 807 هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج9، ص34، ناشر: دار الریان للتراث/‏ دار الکتاب العربی - القاهرة، بیروت – 1407هـ.، به نقل از سایت ولیعصر (عج)

*

حاکم نیشابورى بعد از نقل این روایت مى‌گوید:

این حدیث طبق شرائطى که بخارى و مسلم براى صحت روایت قائل هستند، صحیح است؛ ولى آن دو نقل نکرده‌اند.

(هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین ولم یخرجاه.)

الحاکم النیسابوری، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفای 405 هـ)، المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص60، ح4394، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت الطبعة: الأولى، 1411هـ - 1990م.، به نقل از سایت ولیعصر (عج)

 *

توجه : برای اثبات شهادت پیامبر (ص) می توان این احادیث را به عنوان دلیلی محکم آورد :

پیامبر (ص) : از ما اهل بیت نیست ، جز کشته شده با شمشیر یا سم

امام صادق (ع) : هیچ پیامبر و هیچ وصی نیست مگر اینکه به شهادت می رسد

*

نظرات 2 + ارسال نظر
هم وطن دوشنبه 23 بهمن 1391 ساعت 11:44 http://http:/http://aflakianekhaki90.blogfa.com//

سلام .
گروهیار دین و اندیشه هستم .
نتیجه ارزیابی وبلاگ شما در 4 ماه گذشته به شرح ذیل است :
مهر ماه : 0 امتیاز ( چون تعداد پستهای وبلاگ شما کمتر از 4 پست بوده است )
آبان ماه : 20.25 امتیاز
آذر ماه : 0 امتیاز ( چون تعداد پستهای وبلاگ شما کمتر از 4 پست بوده است )
دی ماه : 17.5 امتیاز
البته این امتیاز فقط مربوط به بخش گروهیار می شود و امتیاز نهایی شما از جمع
این مقدار با امتیاز سایر بخشها خواهد بود .
به امید پیشرفت روز افزون شما

good girl دوشنبه 7 مرداد 1392 ساعت 02:06 http://aseman-man.blogsky.com

خیلی مطالب خوبی را انتخاب کرده اید.
نوشتن آدرس مطلب نیز به صداقت متن می افزاید مممنون از شما.

از ابراز لطف شما ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد