کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....
کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....

علم نبود غیر علم عاشقی...........مابقی تلبیس ابلیس شقی



......واقعیت اینست که امروزه واژه علم مانند بسیاری از واژه های دیگر شبیه دین..ازادی..عدالت..حق..مظلوم واقع شده است!

( این یاداشت برگرفته از وبلاگ دکتر شهاب است )

واقعیت اینست که امروزه واژه علم مانند بسیاری از واژه های دیگر شبیه دین..ازادی..عدالت..حق..مظلوم واقع شده است!شاید اگر این واژه ها زبانی برای دفاع از خود داشتند بما اجازه نمیدادند که اینگونه آنها را برای اهداف مادی خود ابزار قرار دهیم!
واین از حقایق تلخ جهان پیشرفته ی!! امروز است.جهانی که صدای این واژه ها گوش فلک را کر کرده ولی انچه از ان خبری نیست همین هاست!
چندی پیش در جلسه ای که صحبت از تنظیم مرامنامه ای برای یکی از موسسات اموزش عالی بود در متن پیش نویس از تولید ثروت بعنوان هدف تربیت دانشجو سخن بمیان آمده بود و جالبتر این بود که برخی از دوستان پیشنهاد افزایش واژه قدرت را در کنار ثروت داشتند!..همانجا با خودم اندیشیدم که:
پس اینهمه که ما از برتری علم بر ثروت میگفتیم چه شد؟که امروز باید علنا در اسناد بالادستی!علم در خدمت ثروت قرار گیرد؟!
ولی متاسفانه این واقعیت دنیای مدرن امروز است!همه چیز از علم گرفته تا همه مقدسات دیگر همه در خدمت تولید ثروت و قدرتند!..و لذا اگر ثروت و قدرت داشته باشی نیازی به علم نداری!
بالاترین مدارک علمی را بتو میدهند!......
ولی یادمان باشد..که حقیقت مطلب این نیست.حق مطلب همانست که در انشای گذشته ها مینوشتیم..واقعا علم بهتر است..حق مطلب همانست که در روایت آمده است که علم تورا حفظ میکند ولی ثروت را تو باید حفظ کنی.حق مطلب اینستکه علم و معرفت زمینه رشد و ارتقائ حقیقی آدمی است..حق مطلب اینستکه ثروت ابزاری بیش نیست.و اگر به هدف تبدیل شود ماهیت انسانی آدمی را نابود میسازد...
البته..همه اینها بشرط اینست که علم ..علم باشد.نشانه علم واقعی چیست؟درروایات آمده است که یکی از نشانه های علم آنستکه تواضع آدمی را افزایش دهد.در حقیقت هر چه علم آدمی افزوده میشود به جهل خود آگاهتر میشود و در نتیجه بر تواضعش افزوده میشود. نقل میکنند که علامه طباطبایی در پاسخ بیک سوال گاه در آغاز اظهار بی اطلاعی میکردند و سپس وجهی را در پاسخ به مطلب ذکر میکردند و بدنبال آن وجهی دیگر...که همین وجوه گاه به دهها مورد میرسید!!واین است همان حکمتی که در گذشته از آن سخن گفته میشد..همان حکمتی که در روایات هم آمده است که اگر کسی چهل روز برای خدا خالص باشد خداونددربهای حکمت را ازقلبش  بر زبانش جاری میسازد!...علم و معرفت آنستکه به بندگی خدا منتهی شود نه اینکه فرد در مقابل خدایش برتری بجوید!
و خلاصه..ابیات زیبایی را شیخ بهایی ره در این زمینه دارد که مرحوم پدرم میخواندند..
ایها القوم الذی فی المدرسه...کل ما حصلتموها وسوسه
فکرکم ان کان فی غیر الحبیب ...لم یکن من نشاه الاخری نصیب
...علم نبود غیر علم عاشقی..مابقی تلبیس ابلیس شقی..
بله..علم الهی سرانجام منجر به عشق الهی میشود...رزقناا..و ایاکم انشاا...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد