کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....
کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....

نمازهای یومیه از 10 رکعت به 17 رکعت افزایش داده شد !


چرا پیامبر اکرم، نمازهای یومیه را از 10 رکعت به 17 رکعت افزایش دادند؟

برگرفته شده از سایت http://shia24.com :

روز 12 ربیع‌الثانی که سالروز اضافه شدن 7 رکعت نماز به نمازهای یومیه توسط نبی اکرم صلی الله علیه و آله است.

درست متوجه شدید!

نمازهای یومیه در ابتدا از جانب خدای متعال، در 5 وعده‌ی دو رکعتی تشریع شده بود. از آنجا که خداوند متعال به پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان علیهم السلام، ولایت بر تشریع را اعطا کرده است، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، با استفاده از این اذن الهی، نمازها را از 10 رکعت در روز به 17 رکعت در روز افزایش دادند!

ناراحت شدید؟

به نظر شما هم اگر 10 رکعت بود، بهتر بود؟

بدون تردید اگر حکمت این اضافه کردن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را بدانید، نظرتان عوض می‌شود. در این زمینه صحبت‌‌های حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل رئیس مرکز تخصصی نماز را در ادامه آورده‌ایم.

رئیس مرکز تخصصی نماز، در ابتدا ماجرای واجب شدن 50 نماز بر امت پیامبر صلی الله علیه و آله در شب معراج را اینگونه بیان کردند:‌

طبق روایت، در شب معراج پس از آنکه 50 نماز بر پیامبر صلی الله علیه و آله واجب شد، ایشان در مسیر بازگشت از کنار موسى گذشتند و موسی از ایشان پرسید: چند نماز بر امتت واجب شد؟ گفتند: 50 نماز، موسى گفت: به سوى خداوند بازگرد و از او بخواه که به امت تو تخفیف دهد، حضرت رسول رفت و پس از بازگشت به موسى برخورد، وى گفت: چند نماز بر امتت واجب شد؟ فرمود: فلان مقدار، موسى گفت: امت تو ضعیف‌ترین امت‌هاست به سوى خدا بازگرد و از او بخواه که به امتت تخفیف دهد، زیرا من در میان بنى اسرائیل بودم، آنان جز به کمتر از این مقدار قدرتى نداشتند، پس از آن پیامبر مجدداً از خداوند درخواست تخفیف کرد تا آنکه 5 نماز (5 نماز دو رکعتی) مقرر شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین کفیل در ادامه با بیان اینکه در دوازدهم ربیع‌الثانی سال اول هجرت، 7 رکعت از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله به نمازهای یومیه اضافه شد، افزودند:

بعد از اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله به مدینه رفتند، 7 رکعت دیگر به 10 رکعت اضافه کردند که معروف به «فرض النبی» هستند، این اضافه شدن رکعات با اذن الهی و موهبتی برای امت اسلامی بود، به طوری که امام رضا علیه السلام علت این کار پیامبر صلی الله علیه و آله را، جبران نقص و کمبودهایی در اصل نماز بیان کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد